دیابت و فشار خون (2)


دیابت و فشار خون (2)

در مطلب دیابت و فشار خون(1)، به بیان تعریف فشار خون بالا و علل ایجاد کننده ی فشار خون بالا در افراد دیابتی پرداختیم. در این مطلب، به بیان راه های کاهش فشارخون می پردازیم.

تشخیص فشار خون بالا

تشخیص فشار خون بالا با استفاده از فشار سنج طبی، انجام سایر معاینات بالینی و بررسی سوابق بیمار به سادگی صورت می گیرد. تشخیص این بیماری، اولین و اساسی ترین قدم در مهار آن است.
راه های بسیار ساده ای جهت کنترل فشار خون بالا و کاهش احتمال بروز بیماری های قلبی وجود دارند که پس از تشخیص بیماری می توانید به آنها عمل کنید.

شش گام جهت تسهیل درمان فشار خون بالا

1. افزایش مصرف میوه و سبزیجات تازه
2. محدودیت مصرف نمک
3. انجام فعالیت های فیزیکی و ورزش های سبک
4. کاهش وزن و رسیدن به وزن مطلوب
5. عدم استعمال سیگار و مواد مخدر
6. خودداری از مصرف مشروبات الکلی

در صورتی که فشار خون بالا و مهار نشده دارید، ضمن مشورت با پزشک، برداشتن شش گام مذکور اقدام مهمی در جهت تسهیل درمان بیماری است:

1. افزایش مصرف میوه و سبزیجات تازه

رژیم لاغری پیشنهادی برای کاهش فشار خون عبارت است از:
o مصرف میوه و سبزیجات تا 4 سهم در روز ( 2 وعده همراه غذا و 2 میان وعده )
o مصرف لبنیات بدون چربی یا کم چرب
o جایگزین کردن گوشت سفید (مرغ و ماهی) به جای گوشت قرمز و فرآورده های آن
o مصرف روغن های گیاهی مثل روغن زیتون همراه غذا و سالاد

2. محدودیت مصرف نمک

به موارد زیر توجه کنید:
 سدیم، یکی از مواد تشکیل دهنده ی نمک طعام است. برچسب های روی مواد غذایی، میزان سدیم موجود در آن را به شما نشان می دهند. حداکثر میزان سدیمی که می توانید مصرف کنید، روزانه 2400 میلی گرم (معادل 1 قاشق چایخوری) است.
 از مصرف غذاهای کنسرو شده، چیپس، پفک، سوسیس و کالباس و سایر فرآورده های شور و پر نمک بپرهیزید.
 صرف غذا در رستوران ها را کمتر کنید، تا مجبور نباشید غذاهای پر نمک میل کنید.
 از آوردن نمکدان سر سفره خودداری کنید.
 به جای نمک از سایر ادویه ها و یا آبلیمو استفاده کنید.

3. انجام فعالیت های فیزیکی و ورزش های سبک

 به طور کلی انجام حرکات ورزشی و فعالیت های فیزیکی، فشارخون سیستولیک و دیاستولیک را تا 10 میلی متر جیوه کاهش می دهد.
 جالب است بدانید که برای کاهش فشار خون، لازم نیست سال ها ورزش کنید تا اثرات مثبت آن را ببینید، بلکه با گذشت 3 تا 4 هفته متوجه تاثیرات ورزش بر روی فشار خون خود خواهید شد.
 انتظار می رود به مدت سه روز در هفته و هر روز حداقل 45 دقیقه فعالیت بدنی سبک داشته باشید. پیاده روی، شنا، دوچرخه سواری، ورزش های ایروبیک، باغبانی و … فعالیت های مناسبی هستند.
 در صورت وجود سابقه ی مشکلات قلبی، حتما قبل از شروع حرکات ورزشی با پزشک خود مشورت نمایید تا نوع و میزان فعالیت شما را تعیین کند.
 توصیه می شود ورزش و فعالیت خود را به صورت مرتب ادامه دهید چرا که به محض قطع ورزش و فعالیت های بدنی، مجددا فشار خونتان افزایش می یابد.

4. کاهش وزن و رسیدن به وزن مطلوب

• در صورتی که اضافه وزن دارید تلاش کنید تا با رعایت رژیم لاغری و انجام حرکات ورزشی و البته مشورت با یک کارشناس تغذیه، وزن خود را کاهش دهید.
• انتظار می رود حدود نیم کیلو در هفته وزن کم کنید تا نهایتا به وزن مطلوب برسید. با رسیدن به وزن متعادل، احساس بهتری خواهید داشت و فشار کمتری روی قلب خود احساس می کنید، در ضمن فشار خونتان نیز کاهش می یابد.

5. عدم استعمال سیگار و مواد مخدر

در صورتی که سیگار می کشید، تلاش کنید آن را ترک کنید.
هر بار که سیگار می کشید، قلب شما سریع تر کار می کند و فشار خونتان بالا می رود. حتمی از حضور در جمع افراد سیگاری بپرهیزید.

6. عدم مصرف مشروبات الکلی

نوشیدن مشروبات الکلی، سبب افزایش فشار خون می شود.

این مطلب ادامه دارد …

منبع، پژوهشگاه غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران



دیابت و فشار خون (2)

اشتراک گذاری

یک نظر دهید

به شنونده در گوگل امتیاز دهید :)